Gratis er ikke altid lig med godt

”Hvorfor i alverden skal jeg betale for et webdesign, når der nu findes utallige gratis templates og CMS-systemer, som jeg kvit og frit kan hente og bruge til min virksomhed?” Er det et spørgsmål, du har stillet dig selv? Hvis ja, så læs videre, for der er en helt afgørende forskel, ud over prisen, på de gratis templates og et webdesign, der er bygget op fra bunden. Det er forståeligt, at især mindre erhvervsdrivende og enkeltmandsfirmaer kan have forbehold, for bundlinjen skal holdes, og ved første øjekast kan det virke som en unødvendig udgift at købe sig til et webdesign. Men hvis formålet med din hjemmeside er at sælge dine ydelser eller produkter, så er det ikke lige meget, hvilket design du bruger.

Salgsoptimering

For det første er et færdiglavet mainstream design lavet til at kunne bruges til en bred målgruppe. Og som bekendt rammer spredehagl sjældent det, man sigter efter. En gratis template ser pæn ud, men der er ikke nogen optimering i forhold til placeringen af de links, som kunderne kan klikke på, brugen af visuelle virkemidler som kompositioner, farver og billeder og lignende. Som sælger af et produkt eller en ydelse kender du helt sikkert din målgruppe rigtig godt og ved, at for at få kiggerne konverteret til købere skal der en særlig linje til. Og den linje skal man kunne se og mærke på dine sider og din webshop. Når du betaler for et unikt webdesign, har du muligheden for at indrette dine sider præcis sådan, at dine salg lukkes, eller dine aftaler oprettes.

Udseende og troværdighed

For det andet har vi mennesker en tendens til at forbinde professionalisme og visuelle virkemidler. Vores hjerner er fra naturens hånd indrettede til at kortlægge alt, vi ser, og hvis hjemmesiden ikke ”passer” ind i den skabelon, vi har besluttet at ”godt webdesign” er, vil vores hjerner fortælle os, at her er noget fjendtligt, og i salgets verden omsættes det lynhurtigt til ”utroværdigt”, også selvom du måske driver den mest ærlige forretning i landet. Og i dette tilfælde er ”godt” altså synonymt med et design, der er tilpasset målgruppen. For at sige det med et lidt groft og karikeret udtryk vil et pink design med hjerter og kattekillinger virkelig skurre i øjene på en kunde i en butik, der sælger nittestøvler og motorcykeldragter. Og på samme måde kommer et mainstreamdesign altså også til at påvirke netop den del af opfattelsen og fortælle os, at nok er det pænt, men det er ikke unikt, og det er ikke bedre end andre designs -og det er dine produkter eller ydelser jo, så hvorfor ikke vise dem fra deres bedste side!

1 kommentar

  1. Nej, jeg må erklære mig helt enig. Gratis er *ikke* altid godt. Man ser alt for ofte at gratis forblænder og at folk så ikke holder fokus på de vigtige ting. Der er mange gode pointer i artiklen.

Skriv et svar

Your email address will not be published.